maandag 20 februari 2017

Indiaas eten en andere activiteiten

Inmiddels zit ik al in mijn tweede week hier in India. Ik begin steeds beter gewend te raken aan alle (voor mij) vreemde gewoontes, geluiden en het eten!
Dat eten is echt nog wel een dingetje.. 3x per dag rijst en het kan soms echt heel pittig zijn (en dan houden ze dus al rekening met me). Ik mis mn aardappelen uit Nederland! haha
Ook eten ze hier niet met mes en vork. Vanaf dag 1 werd me al verteld dat ik met mijn rechterhand moet eten.
Het ontbijt vind ik meestal wel lekker. Dit is het minste pittige van de dag, maar voor een ontbijt nog steeds pittig haha.
Het zijn vaak of een soort rijstnoedels of een rijstprutje met groenten en kruiden er doorheen, wat wordt gegeten met suiker.
Ontbijtje: Upma
Veel van het eten wordt gesponsord door lokale mensen. Vaak komen ze een verjaardag of trouwdag vieren en brengen ze eten (en veel snoepgoed of taart) mee voor de kinderen. Op andere dagen wordt het eten klaargemaakt door twee kokkinnen die de hele ochtend en middag bezig zijn met het maken van het eten. Dit doen ze allemaal zittend op de grond.

Ook hebben ze hier erg veel dieren rondlopen, behalve koeien (want die zijn heilig hier) heb ik al eenden, kippen, (straat)honden en eekhoorns gespot. En het loopt allemaal los over straat.

Ook heb ik afgelopen week mijn eerste busrit meegemaakt! Samen met iemand van het project ben ik naar het meisjesproject gegaan om daar eens te kijken. De meisjes zijn een stuk drukker en aanhankelijker vergeleken met de jongens. Mijn haar werd bekeken en gevoeld 'Sister nice hair!' roepen ze dan. Ze kennen al een aantal Nederlandse spelletjes/ liedjes zoals head, shoulders, knee and toe. Het was een gezellige kennismaking.
Onderweg naar het meisjesproject zijn Marleen en ik een Indiase studente tegengekomen die erg goed Engels sprak. Ze heeft ons gelijk kennis laten maken met de Indiase gastvrijheid. We hebben haar hele familie ontmoet, alle huizen gezien en iedereen wilde ons koffie, thee en koekjes aanbieden. We hebben met haar afgesproken dat ze ons een keer het strand van Chennai laat zien want daar zijn we heel benieuwd naar! 
Het meisjesproject ligt al vlak bij de zee, maar helaas ligt daar geen strand bij.

Omdat we door de week veel vrije tijd hebben, staat er voor nu op de planning om wat meer van Chennai te gaan zien.

1 opmerking: