woensdag 24 mei 2017

Delhi, Agra, Jaipur, Ranthambhore, Udaipur en Jodhpur

JAAA, eindelijk waren daar op 2 mei mijn ouders en Tamara in India!
Ik heb ze in twee dagen het jongens en meisjes project laten zien want daarna zouden we al op reis gaan richting Delhi en omgeving.

4 mei.
Vandaag zijn we 's ochtends heel vroeg naar het vliegvel vertrokken om een binnenlandse vlucht naar Delhi te nemen. Na ruim 2 uur vliegen en 1,5 uur in een taxi hebben gezeten zijn we aangekomen bij het hotel in Delhi. Dit bleek een heel klein hotelletje te zijn midden in een druk winkelstraatje waar allemaal leuke souvenirs winkeltjes zaten. De eerste dag hebben we die dan ook allemaal uitgebreid bekeken en al leuke souvenirs gekocht (maar wel eerst de prijs omlaag geluld natuurlijk 😉)

Eigenlijk was het originele plan om een paar dagen in Delhi te blijven en daarna nog Jaipur en Agra te zien, maar in ons hotel zat een heel handig klein reisbureautje en hij raadde ons aan om met een taxi veel meer plaatsen te gaan bekijken. In deze korte tijd in India met mijn ouders vonden we het een goed plan om zo veel mogelijk te zien.

5 mei.
Vandaag hadden we onze eerste sightseeing dag in Delhi. We hebben erg veel bekeken zoals een Hindostaanse tempel, het red fort, een sikh tempel en hebben we een ritje gemaakt met een cycle riksja. Het was een drukke dag, maar we hebben het meeste van Delhi wel kunnen bekijken.

6 mei.
Vandaag kwam de taxi ons dus al ophalen om ons richting Agra te brengen. Hier hebben we de Taj Mahal, Baby Taj en het Agrafort gezien.

7 mei.
Vandaag zijn we weer heel vroeg in de taxi gestapt om om 6/7 uur lang richting Jaipur te rijden. Je zult nu denken, die is gek zo lang in een taxi. Maar in India is het vrij normaal om zo lang te reizen. Het is een groot land en als je er iets van wilt zien zul je daarvoor moeten reizen.
Jaipur staat bekend als de pink city. Hier heb je een stuk stad die helemaal rood/roze is geverfd en waar alle winkeltjes en huisjes er hetzelfde uitzien. Eigenlijk is dat best gek om te zien in India want tot nu toe waren alle straten en huizen verschillend van elkaar en in verschillende kleuren geverfd.
In jaipur hebben we niet heel veel gezien. Helaas waren we door waarschijnlijk het eten en het warme weer (gemiddeld 43 graden) ziek geworden en hebben we veel op bed gelegen om uit te zieken en te rusten voor de rest van de reis.

8 mei.
Eerst een stop bij het ziekenhuis wegens uitdrogingsverschijnselen en pillen tegen de diaree. Weer een klein beetje opgeknapt gingen we verder richting Ranthambhore voor een jeepsafari in de Indiase Jungle. Onderweg zijn we nog even gestopt bij een olifantenreservaat waar papa en mama op een olifant konden rijden, deze konden wassen en bananen voeren.
eenmaal aangekomen in Ranthambhore (na weer een reis van ongeveer 7 uur) zijn we snel gaan slapen want de volgende dag werden we weer om 6 uur 's ochtends opgehaald voor de Safari.

9 mei.
Vandaag stond dan de Safari op de planning. We werden in een grote jeep opgehaald waar meerdere gezinnen inzaten (sommige mensen namen een heel ontbijtpakket mee van chips en koekjes, heel handig met alle apen in de buurt 😅).
We hebben een heerlijke maar nogal hobbelige tocht gemaakt door de jungle en erg veel dieren gezien zoals apen, herten, koeien, waterbuffels, krokodillen en zelfs een tijger.

Na de safari maakten we ons klaar om richting Udaipur te reizen, weer een lange zit in de taxi. Gelukkig zagen we onderweg ook wat tempeltjes en veel dieren zoals kamelen en koeien.
Udaipur is een leuk toeristisch stadje met veel winkelstraatjes en kleine winkeltjes. Dit is ook de stad van het water, want er is een heel groot meer waar een eilandje in ligt. Het was al weer laat toen we daar aankwamen dus de volgende dag zouden we dit pas gaan verkennen.

10 mei.
Vandaag gingen we met een gids op pad. Eerst zijn we naar een groot fort geweest waar vroeger een koning heeft geleefd en nu de burgemeester van de stad woont. Hierna zijn we met de boot naar het eilandje gevaren. Dit was een aangename ervaring want het was nog steeds erg warm en het windje en het water voelde daarom extra fijn aan. Het eilandje zelf stelde eigenlijk niet zoveel voor. Het was gewoon een toeristische restaurantje waar je veel te dure koffie kon kopen.
's Avonds hebben we nog lekker door het stadje gelopen en souvenirtjes gekocht.

11 mei.
De laatste bestemming stond op de planning. Jodhpur! (eigenlijk zouden we ook nog doorreizen naar een andere plek voor een kamelen safari maar omdat we nog steeds niet echt beter waren hebben we besloten eerder terug te gaan naar Delhi om uit te rusten van de reis).
Jodhpur staat bekend als de blue city. Vanaf een groot Fort die we bekeken hebben konden we de bovenkanten van de huizen zien van Jodhpur, veel huizen hadden en blauw geverfde dak en een blauwe watertank. We hebben hier een museum gezien en hebben rondgelopen op een soort markt.

11 t/m 14 mei hebben we lekker terug in Delhi doorgebracht. We konden hier onze laatste souvenirtjes kopen en lekker uitrusten van de mooie maar uitputtende reis die we hadden gemaakt. De laatste dag zijn we naar een hotel met zwembad gegaan waar we heerlijk hebben kunnen relaxen en een echt vakantie gevoel hebben beleefd.

15 mei.
De terugreis naar Chennai. weer 's ochtends vroeg gingen we naar het vliegveld om weer 3 uur terug te vliegen. Aangekomen op het project hebben we eerst wat gerust en zijn daarna met een staflid en de vrouw van de directeur op pad gegaan om ons sponsorgeld te besteden. We hadden van te voren nagevraagd of ze iets echt nodig hadden en de koelkast in de keuken was kapot gegaan (al voordat ik in India aan was gekomen). Ook wij vinden het erg belangrijk dat het eten wat de kinderen krijgen goed is zodat ze er niet ziek van worden, dus hebben we besloten te investeren in een goede koelkast.
Iedereen heel erg bedankt voor het bijdragen hiervan want nu kan het eten beter opgeslagen worden en blijft het langer goed!

Zo een heel verhaal en vele foto's verder, waarschijnlijk ben ik de helft vergeten te vertellen maar dit is een kleine sfeerimpressie van onze reis.